3 Forța de greutate




După ce determină tema anunţ obiectivele şi  le propun o situaţie de problemă:
  Cum să fac ca pixul să se apropie de mine ? 
Dar manualul?   
Dar alt corp?
  Ce se întîmplă cu un corp dacă-l scăpăm din mîini?
  Definesc forţa de greutate şi o caracterizez. 
Simbol Fsau G, punct de aplicaţie în centrul corpului.
  De ce depinde forţa cu care Pămîntul atrage corpurile?
  Demonstrez un experiment care demonstrează că forţa de greutate depinde  de masa corpului.

Experiment 1:
 Dau drumul la diferite obiecte să cadă de la aceeaşi înălţime (o foae şi o carte, o pană şi un cui,  un corp din lemn şi unul din metal)
  Elevii fac concluzia că cu cît este mai mare masa corpului cu atît este mai mare forţa de  greutate. (Cu cît > m cu atît  > Fg)
Fg=mg  
g – constanta forţei de greutate g=10 N/kg
  
Rezolv o problemă:
Cu ce forţă este atras spre pămînt un corp cu masa de 12 kg ?

Se dă:
m=12 kg
g=10 N/kg
SI
Fg=mg
Fg=12 kg×10 N/kg=120 N
Fg - ?


 Ce se întîmplă dacă plasăm o greutate pe burete ?  O agăţăm de un resort ?
  Definesc greutatea corpurilor şi o caracterizez.  Simbolul P, punct de aplicaţie la contactul
  dintre corpuri.
  Demonstrez un experiment care demonstrează că greutatea  depinde de masa corpului.
Plasez pe burete corpuri de masă diferită.
Suspendez de resort corpuri cu masă diferită.
Plasez pe riglă corpuri cu masă diferită.
  Elevii fac concluzia că cu cît este mai mare masa corpului cu atît este mai mare greutatea.  
  (Cu cît >  m cu atît  > P)  
P=mg
   De monstrez diferite cazuri de acţiune a  greutăţii  cu indicarea pe desen a acesteea.
   Rezolv o problemă:
Cu ce greutate acţionează un cocoş cu masa de 3 kg asupra unei crengi pe care sa urcat?

Se dă:
m=3 kg
g=10 N/kg
SI
P=mg
P=3 kg×10 N/kg=30 N
P - ?




4.     Evaluarea formativă. Bilanţul lecţiei. 12 min
Vor arăta pe imaginile propuse forţa de greutate şi greutatea.
Problemă:
Determinaţi greutatea voastră cunoscînd masa.

Se dă:
m=    kg
g=10 N/kg
SI
P=mg

P - ?









Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu